تفاوت لینک و بک لینک

بک لینک

در مقالات منتشر شده به زبان فارسی مفاهیم لینک و بک لینک معادل هم قرار گرفته شده اند که کاملا اشتباه است. این دو مفهوم با هم متفاوت هستند. به طور کلی دو نوع سئو داریم: سئویی که به پارامترهای داخل صفحه می پردازد یا سئو InPage و سئو که به مفاهیم خارج از یک صفحه می پردازد که به سئو OffPage معروف است.

این مفهوم با توجه به الگوریتم های رتبه بندی صفحات وب در موتورهای جستجو بدست آمده که در کل دو نوع الگوریتم برای رتبه بندی صفحات وجود دارد:

  • الگوریتم های مبتنی بر محتوا
  • الگوریتم های مبتنی بر پیوند (لینک)

معروفترین الگوریتم مبتنی بر پیوند، الگوریتم پیج رنک گوگل است که البته ضعف هایی نیز دارد که توسط الگوریتم هایی مانند تراست رنک و هیتز برطرف گردید اما نهایتا با توجه به آزمایشات انجام شده مشخص گردید که درصد بهبود قابل توجهی برای مشکل الگوریتم پیج رنک (غنی تر شدن اغنیا) بدست نمی آید.

تفاوت لینک و بک لینک

تفاوت لینک و بک لینک را می توان از طریق یک مثال بررسی کرد: فرض کنید شما یک صفحه در اینترنت دارید که ۱۰۰۰ لینک ورودی از سایت ها و صفحات مختلف دریافت کرده است. لذا این صفحه شما ۱۰۰۰ لینک ورودی دارد. لینک های ورودی می توانند از داخل یا خارج از سایت شما به صفحه مورد نظر داده شده باشند. اما آیا تمام این ۱۰۰۰ لینک در پیج رنک سایت شما تاثیر گذارند؟ پاسخ منفی است.

اگر شما از دستور link:mysite.com استفاده کنید متوجه میشوید که صفحه شما ۲ بک لینک دارد. در واقع تنها ۲ بک لینک فوق در پیج رنک سایت شما تاثیر دارند.

لینک هایی بی اثر

تمام لینک ها به بک لینک تبدیل نخواهند شد، فهرست برخی از لینک های بی اثر به صورت زیر است:

  • لینک به صورت غیر مستقیم (از rel=nofollow استفاده شده باشد)
  • لینک های داخل شبکه های اجتماعی
  • لینک هایی که redirect می شوند و با آدرس اصلی لینک نیستند
  • لینک از سایت های غیر مرتبط با لینک خروجی زیاد که ممکن است باعث اسپم شناخته شدن سایت شما نیز بشود که نه تنها سودی برای شما ندارد بلکه باعث نابودی سایت شما نیز می شود!
  • لینک هایی که داخل iframe باشند
  • لینک هایی که در داخل محدوده ای استفاده شده باشند که در آن از تکنولوژی ajax استفاده شده باشد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *